[Pdmtl] Fwd: Cascone/MGLO @ SAT July 2nd!

Andrew Brouse brouse at music.mcgill.ca
Thu Jun 29 18:02:43 EDT 2006


Please Spread the Word...

-->SUNDAY July 2nd

! --------->Kim Cascone + Montreal Genetic Laptop Orchestra<---------- !

== Societé des arts technologiques [SAT], 1195 St. Laurent==

------>doors open 8pm

++$10/12

i: www.sat.qc.ca
www.music.mcgill.ca/~doug

more info (inc. advanced tickets):
doug at music.mcgill.ca
dvnt.sea at gmail.com

---i hope to see you there----
-------------- next part --------------
A non-text attachment was scrubbed...
Name: cascone_mglo_biling.jpg
Type: image/jpeg
Size: 85341 bytes
Desc: not available
Url : http://ns.artengine.ca/pipermail/pdmtl/attachments/20060629/d2daaf7a/cascone_mglo_biling-0001.jpg
-------------- next part --------------

_________


Kim Cascone (solo)

For those aware of current trends in electronic/glitch/(post)digital  
music, Kim Cascone hardly needs an introduction, as he has a long  
history involving said musical forms: he received his formal training  
in electronic music at the Berklee College of Music in the early  
1970's, and in 1976 continued his studies with Dana McCurdy at the  
New School in New York City. In the 1980's, after moving to San  
Francisco and gaining experience as an audio technician, Cascone  
worked with David Lynch as Assistant Music Editor on both Twin Peaks  
and Wild at Heart. Cascone left the film industry in 1991 to  
concentrate on Silent Records, a label that he founded in 1986,  
transforming it into the U.S.'s premier electronic music label. At  
the height of Silent's success, he sold the company in early 1996 to  
pursue a career as a sound designer and went to work for Thomas  
Dolby's company Headspace as a sound designer and composer. After a  
two year stint at Headspace he worked for Staccato Systems as the  
Director of Content where he oversaw sound design using algorithmic  
synthesis for video games. Since 1984, Kim has released more than 30  
albums of electronic music and has recorded/performed with Merzbow,  
Keith Rowe, Tony Conrad, Scanner, John Tilbury, Ikue Mori, and  
Pauline Oliveros among others. Cascone was one of the co-founders of  
the microsound list which focuses on issues concerning digital music  
and laptop performance (http://www.microsound.org) and has written  
for Computer Music Journal (MIT Press), Artbyte Magazine,  
Contemporary Music Review, Soundcultures and Parachute Journal. In  
this visit to Montreal Kim will be gracing our ears with a solo  
laptop set and traversing varied micro-sonic terrains - textured,  
smooth, noisy, ambient, pulsing...

Pour ceux qui sont sensibles aux tendances actuelles de "glitch" et  
autres musiques électroniques et post-numériques, Kim Cascone ne  
nécessite pas de présentation, en reconnaissance de cause de son long  
parcours musical dans les-dits courants: il a suivi des études en  
musique électronique à la Faculté de Musique de Berklee à l'aube des  
années 1970 et poursuivit son cursus dès 1976 à la New School de New  
York City sous la tutelle de Dana McCurdy. Dans les années 1980,  
après avoir déménagé à San Francisco et s'être forgé une expérience  
en tant que technicien du son, Cascone travailla avec David Lynch  
comme producteur musical assistant pour Sailor et Lula (1990) et Twin  
Peaks (1992). Cascone quitta l'industrie filmographique en 1991 pour  
se concentrer sur le label Silent Records qu'il fonda en 1986 et  
qu'il propulsa au rang de label numéro 1 sur les musiques  
électroniques aux Etats Unis. A son apogée, il revendit les droits du  
label au début de 1996 pour se consacrer à une carrière de designer  
sonore et en arriva à travailler pour la société Headspace de Thomas  
Dolby comme compositeur et designer sonore. Après une incursion de  
deux ans chez Headspace, il partit chez Staccato Systems pour diriger  
des travaux sur la synthèse d'environnements sonores de jeux vidéos à  
partir d'algorithmes génétiques. Depuis 1984, Kim a réalisé plus  
d'une trentaine d'albums de musique électronique et a enregistré et  
joué entre autres avec Merzbow, Keith Rowe, Tony Conrad, Robin  
Rimbaud aka Scanner, John Tilbury, Ikue Mori et Pauline Oliveros...  
Cascone est un des co-fondateurs de la communauté microsound  
( (http://www.microsound.org) ) qui s'intéresse aux problématiques  
concernant les musiques numériques et les performances utilisant des  
ordinateurs (portables) et a écrit pour le Computer Music Journal  
(MIT Press), l'Artbyte Magazine, le Contemporary Music Review,  
Soundcultures et le Parachute Journal. Lors de sa venue à Montréal,  
Kim va nous faire parcourir des terrains microsonores variés  
(texturés, doux, bruités, ambiants, pulsés...) dans une performance  
solo pour ordinateur portable.

Montreal Genetic Laptop Orchestra

For three intense days fifteen sound artists + researchers from all  
corners of the Montreal island will come together and, under the  
direction of Kim Cascone, proceed to mutate+generate artifacts of  
genetic processes. Using the framework of a genetic algorithm, each  
member's contribution will interact within this living computation  
system, producing a sonic pool that is the result of artificial life  
processes, as directed by each person's unique aesthetic choices.  
This emergent content - with the history, memory, choice of each  
member and of the system itself embedded in each sound - will then be  
weaved into a sonic tapestry by all members of the group for this  
special performance. And thus is born the Montreal Genetic Laptop  
Orchestra!


Pendant trois journées intensives, des artistes et chercheurs en son  
de tous horizons montréalais vont, sous la direction de Kim Cascone,  
générer et faire muter des artifices sonores à partir de procédés  
génétiques. Dans le cadre de l'utilisation d'algorithmes génétiques,  
la contribution de chaque participant va interagir avec les autres au  
sein d'un organisme computationnel, milieu de culture sonore  
résultant de processus de vie artificielle, orienté par les choix  
esthétiques propres à chacun. Le contenu émergeant de l'histoire, de  
la mémoire et des choix de chaque personne et du système lui-même,  
imbriqué dans chaque son sera tissé en une tapisserie sonore par tous  
les membres du groupe de cette performance particulière. Ainsi naquit  
l'orchestre génétique d'ordinateurs portables de Montréal...



More information about the Pdmtl mailing list